08 February 2010

Bicara Hati Ini..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..
Syukur aku panjatkan ke hadrat Ilahi sebab aku masih lagi bernafas dan masih lagi mampu berdiri atas kaki sendiri untuk meneruskan langkah kehidupan ini..
Hari demi hari telah berlalu..
kehidupan aku di kampus juge berjalan dengan agak baik..
Banyak mende yang aku kene wat sem ni..
proposal ntok projek paper la, presentation ntok kelas la, assignment la, dan macam2 lagi..
Terase penat sangat2..
makan tak tentu, kawan2 pon ntah mane2..
masing2 sume busy ngan hal sndiri..
termasuk la diri aku ni..

Ya Allah..
Macam2 rahsie yang aku jumpe lately ni..
Itu la, ini la..
pendek kate macam2 ade..
Rahsie yang mengejutkan aku..
tak kurang juge rahsie yang memberikan aku ckit pengetahuan tentang orang perseorangan tu, huhuhuuuu~~~
Rahsie pasal insan tu, rahsie pasal insan ni..
sume aku dah tau..
Aku tak sangke aku akan tau sumenye..
Trime kasih Ya Allah sebab bagitau aku segale rahsie tu..
Sebab tunjukkan aku ape yang aku tak tau..
Alhamdulillah, aku bersyukur sangat2..

Sekarang dah tibe masenye ntok aku menilai insan2 yang ade kat sekeliling aku..
aku kene hati2 ngan dorang..
aku kene nilai yang mane baik yang mane buruk..
perlu atau tak aku dekat ngan insan2 tu..
sume aku kene amek tau..
bukan tujuan ntok suke2 tapi ntok tujuan penilaian..
penilaian dari mate hati aku ni..
Setiap insan tu aku kene kaji baik buruk dorang..
ape yang molek..
ape yang tak molek..
sume aku kene amek kire..
dan aku kene bijak menilai..
aku tak cakap la aku ni baik tapi aku kene wat cam tu demi kebahagiaan diri aku..
mungkin bagi orang lain ape yang aku wat ni hanye sie2 tapi bagi aku plak, aku harus wat sume ni.. sumenye demi diri aku sendiri,bukan orang lain..
aku tak kisah orang nak cakap ape..
biala..orang nak cakap ape pon aku tak kisah..
yang penting aku tak susahkan orang..
aku tak kacau orang..

Orang tak penah paham ape yang aku rase..
orang tak penah tau ape yang aku rase..
hanye Tuhan je yang tau..
aku tau ini sume dugaan dan ujian aku..
aku diuji ngan pertemuan dan persahabatan bersame ngan dorang..
Tapi aku tak mintak sume ni..
Tuhan yang bagi..
walopon aku tahu sume ni sakit, aku kene trime sume ni ngan seikhlas ati..
mungkin ade hikmah ape yang dah terjadi..
mungkin aku kene muhasabah diri..
carik kat mane salah dan silap aku..
yeee, aku yakin tu sume..

Ya Allah..
Kau bantulah hambe yang lemah ini ntok melayari idup ni ngan sebaik2nye..
Tetapkanlah pendirianku, kuatkanlah semangatku, cekalkanlah dan tabahkanlah atiku, dan pimpinlah diriku agar aku mampu menggapai redhaMu Ya Allah..
hanye padaMu aku datang dan hanye padeMu aku kembali..